Parama dėkojame




Sprogimas

Tarptautinės programos „DofE“ įgyvendinimas Lietuvos regionuose

 

Kaip įkvėpti jaunimą veikti?

Paskatinti jaunus žmones siekti savo išsikeltų tikslų, kasdien tikslingai tobulėti, įveikti asmeninius iššūkius, mokytis drąsiai ir atsakingai veikti, per praktiką ugdytis asmenines savybes – to siekia Lietuvoje veikiančti tarptautinė programa The Duke of Edinburgh’s International Award (DofE apdovanojimai).

Lietuvoje prie šios programos jau prisidėjo daugiau kaip 60 bendrojo ugdymo įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų. Kai Ukmergės Jono Basanavičiaus gimnazijos vokiečių ir rusų kalbos mokytojai Žydrai Grigienei buvo pasiūlyta tapti vieną iš programos vadovių gimnazijoje – ji maloniai sutiko. „Apie programą sužinojau iš savo kolegių, kurios jau metus dirbo su mokiniais. Kad jos daro kažką įdomaus ir kitokio, buvo matyti, nes veiklos buvo išskirtinės, kitokios, įdomesnės, nei bendros pamokos ar ekskursijos. Norėjosi klausti, kas, kaip, kodėl? Pirmasis DofE seminaras buvo tikras pozityvus užtaisas, motyvatorius ateities veikloms, puikūs vadovai ir kolegos, aiškūs tikslai ir sistemingas darbas, o viso to ir siekiam su mokiniais“, – pasakojo Ž. Grigienė.

Patikima rekomendacija stojant ar ieškant pirmojo darbo

Programa kviečia joje dalyvaujančius jaunuolius nuo 14 m. išsikelti po jiems asmeniškai prasmingą ir įdomų tikslą keturiose programos srityse – savanorystės, sporto, įgūdžių tobulinime ir išeiti į žygį gamtoje. Kasdieninę kelionę savo tikslų link dalyviai fiksuoja mobilioje aplikacijoje savo telefone. Kiekvienas jaunuolis, 100 proc. pasiekęs visus savo užsibrėžtus tikslus, apdovanojamas pasirinkto programos lygmens bronzos, sidabro ar aukso ženkleliu ir tarptautiniu sertifikatu. Didinga ir smagi apdovanojimų ceremonija vyksta Jungtinės Karalystės ambasadoje Vilniuje. Mokinius sveikina ambasadorius, Švietimo ir mokslo ministerijos atstovai, mokytojai, artimieji. Gauti tarptautiniai DofE programos sertifikatai yra vertinami dalies Didžiosios Britanijos universitetų, tarptautinių kompanijų – jie prilygsta puikiai rekomendacijai darbinantis, ypatingai kai jaunas žmogus dar neturi didelės profesinės patirties. Nemažą dalį jaunuolių būtent ši programos nauda paskatina pradėti joje dalyvauti, tačiau, pasiekę savų tikslų, patyrę, ką reiškia didžiuotis savimi ir kaip malonu patirti sėkmę, jauni žmonės supranta, kad didžiausia vertybė yra jų asmenybės ir fizinis tobulėjimas už kurį jie dar ir apdovanojami.

Savanorystė – ne tik padovanotas laikas kitiems, bet tai ir gėrio šaltinis

Mokytojams nesunku pastebėti, kad DofE programoje dalyvaujantys mokiniai lengviau bendrauja, atkakliau siekia tikslų, išmoksta prisiimti atsakomybę ir spręsti netikėtai iškylančias problemas. Įsijungusieji į programą tikina, kad mokslams ji netrukdo, priešingai, išmoko dalykų, kurių per pamokas moksleiviai neįgyja. Dešimtokas Žygimantas Juknevičius iš Anykščių Jono Biliūno gimnazijos pirmus metus dalyvauja DofE programoje. Vaikinas pasirinko savanoriauti Anykščių rajono savivaldybės Liudvikos ir Stanislovo Didžiulių viešojoje bibliotekoje. „Kadangi veikla yra susijusi su vaikais įgaunu vis daugiau socialinių įgūdžių. O savanoriauti verta, nes tai yra pagalba kitiems ir patirtis, kuri rodo, kad gerus darbus daryti galima ir be pinigų pagalbos.“– atviravo Ž. Juknevičius. Vaikinas prisipažino, kad DofE programa sužavėjo tuo, kad tai yra iššūkis, kuris yra sudarytas iš mažesnių iššūkių, kas jo manimu, puikiai ugdo žmogaus valią. 

„Mano tikslas įgūdžių dalyje yra per šešis mėnesius išmokti groti penkis kūrinius akordeonu. Grojimas man labiausiai patinka, nes man tai yra didžiausia ir linksmiausia pramoga. Mane motyvuoja noras pasiekti kažko daugiau ir žinojimas jeigu tu pats to nesiimsi, tai niekas už tave to darbo ir  nepadarys“, – pridėjo moksleivis.

Programoje, kaip ir gyvenime, svarbiausia maratonas, o ne sprintas

Programa unikali tuo, kad programos dalyviai nevertinami pažymiais ar balais. Kiekvienas varžosi tik pats su savimi, išsikelia tikslą ir jo nuosekliai siekia.

Ž. Grigienė savo gimnazijoje šiemet vadovauja jaunimo grupei, kuri siekia bronzos ženklelių.

„Vaikai jau dabar patys planuoja savo veiklas ir laiką, dėliojasi prioritetus, ieško mėgstamų darbų, konsultuojasi su vadovais ir iš tiesų viską atlieka savo pastangomis, savo  noru. Gražu pažiūrėti, kaip jaunimas savarankiškai imasi atsakingai veikti. Toks ir yra programos siekis – ugdyti savarankiškai mąstantį, planuojantį ir atsakingą žmogų. Pedagogas pažįsta savo ugdytinį tik tuomet, kai su juo bendrauja betarpiškai, o aš turiu mokinių, dalyvaujančių programoje, kuriems nieko nedėstau, todėl smagu pažinti kitą vaiką, pasitikėti juo, gauti atsaką, matyti jo brandą, kai jis pats atlieka savo suplanuotas užduotis. Džiugina kai moksleivis pats suvokia, ne veltui leidžiantis savo laiką, kai pats įsivertina savo darbus. O kitiems mokiniams nėra geresnio pavyzdžio nei, kad jų draugas, aktyviai siekiantis tikslų.“ , – paaiškino mokytoja Ž. Grigienė

Žygio dalis yra viena iš keturių programos dalių. Žygiui visi komandos nariai ruošiasi drauge ir visi kartu sukuria jo planą, jam ruošiasi ir drauge keliauja. Į žygį susiruošia nuo keturių iki septynių moksleivių. Jie gali naudotis tik kompasu ir žemėlapiu, tad pasiruošti žygiui reikia itin kruopščiai, apgalvojant kiekvieną detalę ir smulkmeną. Ruošiantis žygiui moksleiviams labai patinka pirmos medicinos pagalbos, žemėlapio skaitymo bei navigacijos užsiėmimai. Verta paminėti, kad žygio metu nevalia prašyti bet kokios kitų žmonių pagalbos. Bronzos lygio žygis trunka dvi dienas ir vieną naktį, kasdien įveikiant ne mažiau 14 kilometrų. Tuo tarpu jau sidabro siekiantys dalyviai išsiruošia į trijų dienų ir dviejų naktų iškylą. Tokie žygiai turi turėti konkretų tikslą ir prasmę. Pavyzdžiui, 2017 metais, Ukmergės Antano Smetonos gimnazijos istorijos mokytojo, DofE programos žygio vadovo Vytauto Čiudalos mokiniai užsibrėžė tikslą žygio metu sukurti profesionalų filmuką apie patį žygį busimiems programos dalyviams. Vaikai visą laiką dirbo kartu. Pasak V. Čiudalos šie komandiniai įgūdžiai jaučiami ir dabar: mokiniai yra iš skirtingų klasių, tačiau susigalvoja bendrų veiklų, sustiprėjo asmeniniai ryšiai.

„Manyčiau, kad žygio planavimas ir įgyvendinimas yra labai svarbi programos dalis ir man kaip žygio vadovui, kadangi turiu galimybę stebėti savo mokinius ne tik per pamoką, o ir neformalioje aplinkoje. Kadangi esu šaulys, tai galiu šaulystės ir DofE programos teorinius ir praktinius įgūdžius apjungti bei asmeniškai tobulėti „, – dalijosi patirtimi žygio vadovas.

Tokio žygio metu dalyvių grupę tam tikruose maršruto taškuose stebi grupės visai nepažįstantis, iš kito miesto ar kitos šalies atvykęs žygio vertintojas. Jis siekia suprasti ar mokiniai moka dirbti komandoje, ar visų darbų neprisiima kuris vienas. Jei kuris padarys kažką ne taip, visa komanda neteks įvertinimo ir grupei teks ruoštis dar vienam komandiniam žygiui. Taip ugdomas ir atsakomybės jausmas.

Asta Bucevičiūtė

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode